Cloud computing: the future?

Ik las op een webhosting website terug de term ‘Cloud hosting’. Cloud computing begint meer en meer naam te maken in onze wereld. Chrome OS werkt volledig met cloud computing en Microsoft begint er ook al aan met hun online Office 2010. Ik ben eens gaan zoeken op de wikipedia pagina van cloud computing en blijkbaar bestaan er drie types cloud computing.

  1. Cloud Applications: hierbij wordt de software gehuurd. Je hebt enkel een browser nodig en je kan de applicatie draaien. De software draait op de servers van de dienst aanbieder. Hierdoor moet je als gebruiker niet meer kijken naar installatie, fouten fixen, updates, …
  2. Cloud Platform: dit is handig voor programmeurs omdat je het platform mag gebruiken. Je schrijft je programma in Java of whatever en je draait het op het platform van de dienst aanbieder. Google App Engine is zo’n platform. Je kan daar Java applicaties op draaien, zie Devoxx.
  3. Cloud Infrastructure: je hebt je server die je plaatst in de infrastructuur van de dienst aanbieder. Of er wordt gebruik gemaakt van infrastructuur. Dit lijkt me eerder op VPS (Virtual Private Server).

Naar mijn mening is het eerste iets dat toekomst biedt voor de normale pc gebruiker. Je koopt een laptop en het enige wat je nodig hebt is een internetverbinding en je kan direct aan de slag met al je dagdagelijkse computer gebruiken. Werkt je laptop niet meer, geen nood, je gebruikt een andere computer en werkt rustig verder. Om eerlijk te zijn, ik had dit idee ook drie jaar terug. Ik droomde van een wereld waar alle software en data opgeslagen werd op servers van een bedrijf (dat ik natuurlijk ging oprichten ^^) en dat je toestellen kocht (natuurlijk ook van mijn bedrijf ^^) en dan kon gebruik maken van die software. Hiermee bedoelde ik ook game consoles, home cinema, … Deze droom wordt nu al werkelijkheid. Misschien dat ik volgend jaar mijn eindwerk doe rondom Cloud Computing.

Geef een reactie

