Devoxx ’09

Maandag (16-nov)  en Dinsdag (17-nov) was ik en nog twee collega’s van mij van de KHL op Devoxx. Devoxx is een 5-daags Java evenement waar er conferenties over Java technologieën gegeven wordt. Het evenement mocht ik maar twee dagen volgen van de KHL voor de prijs van €60 (de KHL betaalde €20, dus moest ik er nog €40 toveren). Ik hoor misschien lezertjes denken: zovéél voor twee dagen Java, Fosdem is gratis! In die twee dagen zat ik in de luxe zetels van de Metropolis Antwerpen conferenties te volgen op groot cinema scherm, kreeg ik ontbijt + lunch, kon ik zoveel drank nemen dat ik maar kon, kreeg ik een rugzak vol spullen (t-shirt, notepad, pen, boekje en foldertjes) en liepen er mensen rond die je rommel kwamen opruimen. Zijn geld meer dan waard dus. De grote bedrijven sponsorden ook dit evenement en hadden standen neergeplant over hun producten. Bedrijven die onder andere aanwezig zijn, zijn Adobe, IBM, Oracle en JBoss.  Hieronder vind je een lijstje terug met de conferenties die ik gevolgd heb.

Maandag:

  • Introduction to java generics (prof. Eric Steegmans)
  • JSF 2: Keep the progress coming (Dan Allen, Peter Muir en Andy Schwartz)
  • The jungle of the web. A wayto survive by detecting fast flux botnets (Patrycja Wegrzynowicz)
  • NoSQL with cassandra and haddoop (Steven Noels)

Dinsdag:

  • Google app engine for java. A real live voyage to the cloud (Sam Brodkin en Scott Stevenson)
  • The javafx platform. A java developer’s guide (Stephen Chin)
  • Gradle. A better way to build (Hans Dockter)
  • Scale actors: a tool to harness the power of multicore cpus on the jvm (Frank Sommers)

De vetgedrukte conferenties waren voor mij het interessantst. Bij JavaFX heb ik veel bijgeleerd en werd er deftig getoond wat het verschil is met Java en hoe je kan samenwerken met Java en JavaFX.

JSF2 is de opvolger van JSF (Java Server Faces, opvolger van JSP) versie 1. Ik ken JSF niet maar weet nu dat JSF2 een enorm handige technologie is voor de ontwikkeling van web apps. JSF2 werkt volgens MVC en biedt hele leuke features die ik zelf nog moet bekijken. Een drie uur durende presentatie is vermoeiend om alles bij te houden wat ze zeggen.

Bij google app engine (GAE) toonden ze drie implementaties over een applicatie SwagSwap. Eéntje met Spring 3, ééntje met JSF en ééntje met GWT (Google Web Toolkit). GAE is een cloud computing service van Google. Je mag gebruik maken van hun servers voor je applicatie te draaien. Er zijn wel limieten qua CPU tijd, traffic, … maar het werkt goed. Je kan met GAE meerdere versies beheren van je applicatie en publiceren. Als er een versie niet meer werkt, kan je de vorige versie terug activeren bijvoorbeeld. Het was een middelzware conferentie omdat de twee heren constant elkaar “plaagden” over hun favoriete implementatie. De ene was voor Spring en GWT en de andere voor JSF. De eindconclusie was dat JSF2 nog een beetje buggy was en veel tijd nodig had voor de implementatie (maanden programmeren). Spring 3 deed er drie dagen over en GWT, dat zwaar gebruik maakt van AJAX, 3+ weken.

Java generics kende ik al maar ik heb tijdens die drie uur veel bijgeleerd over het gebruik ervan. Mijn besluit na die drie uur was dat generics behoorlijk complex kunnen gaan. Een voorbeeld ontsnapt me nu eventjes. Tijdens de lezing was ik verbaasd dat je geen array kon maken van een generic.

T [] elementen = new T[10];

Dit kan niet maar T [] elementen kan wel. Als de T gelijk is aan de naam van een klasse, dan wordt die T toch mooi vervangen tijdens het compilen en wordt die misschien zo:

String [] elementen = new String[10];

Die new wordt toch maar uitgevoerd tijdens de runtime dacht ik. Ik heb het helaas niet kunnen vragen waarom maar ik heb er een topic over geopend bij een java forum.

Dan sluit ik af met een quote van de Poolse dame van botnet: “Software is like sex, it’s better when it’s free (Linus Torvalds)”. Owja voor wie denkt dat er enkel mannelijke nerds rondliepen, er liepen ook toonbare vrouwelijke Java programmeurs rond.

2 Responses to Devoxx ’09

  1. Sam Brodkin zegt:

    Correctie: voor SwagSwap, de Spring MVC impl had me maar 3 dagen gekost. Voor GWT deed ik 3+ weken over.

  2. stijn1989 zegt:

    Bedankt voor de verbetering Sam Brodkin. Je conferentie heeft zeker en vast interesse in mij los gemaakt om Spring te proberen. Het is dan ook super dat Google de mogelijkheid geeft om dit te testen op hun hardware. Jullie waren een goed duo voor deze conferentie, ben blij dat ik aanwezig was.

Geef een reactie

