Haïti: een goeie investering?

Ik heb het nieuws niet echt gevolgd rond Haïti en moest er niemand mij iets zeggen, zou ik het nog steeds niet weten wat er gebeurd is. Er is terug een grootschalige inzamelactie geweest in (bijna) alle landen. Nu zie ik een reportage op Canvas over de toestand van Haïti voor de aardbeving. Stel ik mij de vraag: zorgt het geld voor vernieuwing en vooruitgang of enkel voor geld over de balk te gooien?

Dat laatste willen we zekers niet meer meemaken nu de economie langzaam stabiel wordt. Dus zal het het eerste moeten worden. De regering is zo slecht als iets in Haïti, de VN probeert al jaren democratie te brengen maar het lukt hen niet. Er zijn rebellen overal in het land. Enfin één groot puinhoop die zich geen botten aantrekt van mensenrechten of niet luistert naar een mening van iemand (iemand is een persoon, inwoner, land of organisatie).
Je euro’s zullen wel aankomen in Haïti (als organisaties er ook niet corrupt mee omgaan) en ze zullen het land wel voorzien van de basisbehoeften. Maar als de situatie stabiel wordt, wat gebeurt er dan? Komen de rebellen terug en gaan ze de mensen, die hulp kregen van jou centjes, vermoorden? Laat ons hopen van niet want dan komt 11-11-11 terug met een campagne waar jij terug euro’s aan kan geven. Hopelijk is de VN nu strenger en gaan ze daar zelf een regering oprichten en democratie inrichten. Daarnaast zou men alle hulp moeten weigeren aan rebellen die zijn getroffen, poets wederom poets.

Als laatste vraag ik me af wat de regering van Haïti doet om hun eigen mensen te helpen. Hoeveel van hun eigen mensen helpen en hoeveel geld wordt uit eigen zak gedokt?

Enfin, toch doe ik me petje af voor de hulpverleners die nu dag en nacht werken. Ook sterkte voor de families die wachten op nieuws.

Geef een reactie

