Cobol onder Ubuntu

Op me vaste computer op kot staat er Ubuntu 8.10 en om niet steeds onnodig mijn Windows Vista op te starten, ben ik eens op zoek gegaan naar een Cobol compiler voor Linux. Als je je nu afvraagt waarom ik in godsnaam Cobol zou beginnen, het is voor een vak op de hoge school. Gelukkig is er het apt mechanisme en na een snelle search installeer je open-cobol.

Open-cobol via apt

Open-cobol via apt

Nadat je het geïnstalleerd hebt, kan je beginnen met te compilen.

cobc -x file.cbl

Open-cobol gaat je cobol code vertalen naar C code en dan naar een executable. Wie de C code wil zien moet de volgende optie eens gebruiken, er wordt dan een C bestand gemaakt.

cobc -C file.cbl

Het kan zijn dat je een foutmelding krijgt als hieronder:

/usr/bin/ld: cannot find -lncurses

Hiervoor moet je een dev librarie gaan installeren met behulp van volgend commando.

sudo apt-get install libncurses5-dev

Nu zou het moeten werken. Die compiler werkt naar mijn weten stukken makkelijker dan de Windows rmcobol compiler. Open-cobol geeft duidelijkere fouten.

2 Responses to Cobol onder Ubuntu

  1. Piet zegt:

    Ik wil een programma gaan maken in RM/Cobol. Ik heb dit vroeger ooit eens geleerd, maar dat was op school en daar was een compiler aanwezig

    Waar kan ik een RM/Cobol compiler downloaden ??

    Met vriendelijke groet,

    Piet Bos

  2. stijn1989 zegt:

    De RM/Cobol compiler heb ik eventjes voor jou online gezet.

    http://dl.getdropbox.com/u/1056571/rmcobol.zip

Geef een reactie

