Web applicatie > Software programma

Tijdens de ontwikkeling van het varkens programma in Java, ben ik beginnen twijfelen of ik het wel in Java zou maken. Het ontwikkelen van 1 venster duurt enorm lang, je moet eerst een compleet schema hebben voor je begint met ontwikkelen, layouten met Swing is een pain-in-the-ass (vooral omdat Swing nog eens oudbollig is qua layout). Enfin tal van frustraties tijdens het ontwikkelen die ik liever niet heb. Enkele dagen terug kwam pieterc met de opmerking

Waarom maak je er geen web app van?

Eigenlijk is dit nog geen zo’n gek idee. Stel dat ik mijn software ga deployen op de computer van het bedrijf, dan moet ik: Java installeren en MySQL server installeren. Ok, dit is natuurlijk een kleine moeite maar wat als het volgende nu eens gebeurd. Het bedrijf heeft andere gebouwen en daar staat ook een pc waar de software op moet werken. Dan ga je het kopiëren en terug deployen. Dit is natuurlijk weer extra werk + kosten voor het bedrijf. Er zit een bug in Java of in mijn software, dan moet er geupdate worden. Als je 10 versies runnen hebt, dan moet je ze alle 10 updaten => werk + kosten.

Natuurlijk heeft het bedrijf dan de kosten om een internet verbinding aan te schaffen en moet ik als web applicatie beheerder zorgen voor uptime, snelheid en veiligheid. Voorlopig maak ik de software als web applicatie maar laat ik nog localhost draaien tot ik het kapitaal + kennis heb om dit te doen.

5 Responses to Web applicatie > Software programma

  1. John zegt:

    ik denk dat dat dan indd een stuk gemakkelijker met een webapplicatie. Een tussenmogelijkheid is ook een applet.

    Over dat swing oudbollig: ja en neen.
    Ja, het is grafisch een stuk minder dan vector gebaseerde alternatieven.
    neen: niemand weerhoudt u om een eigen look en feel te maken, Anderzijds is nimbus look and feel een imo zeer nette look and feel dat evenwaardig is als javafx. Dan heb je de effecten nog niet van javafx, dat klopt ma als ge elke dag met de applicatie moet werken is het dan ook wel nodig?

    Over dat swing layouten:
    -Er zijn layoutmanagers die heel gemakkelijk zijn in gebruik
    -In netbeans is er ook een drag en drop systeem dat u kan helpen
    -Denk aan overerving voor componenten bvb kunt ge een abstracte jdialog maken waar heel wat layout reeds inzit (ik heb zo een klasse gemaakt dus als ge wilt geef ik u de mijn)
    -Als het zuiver een jsp/php + css wordt dan is layouten cross browser een veel groter pita dan swing imo.

    • stijn1989 zegt:

      Van layout managers kan ik niet klagen. Maar ik vind dat ik minder mogelijkheden heb om snel een mooie UI in elkaar te flansen… Ik gebruik eigenlijk altijd MigLayout manager, eigenlijk een aanrader voor iedereen :p.

      Als ik mijn web applicatie deploy installeer ik firefox aangezien ik firefox als standaard zet :D.

  2. Pieter zegt:

    Ik vind dat PieterC volledig gelijk heeft :p .
    Het is gewoon toekomstgerichter. Als je ziet dat je met Mobilevikings 2gig hebt voor 15 eur per maand via 3G, dan is die kost niet ongewoon hoog. Binnen een aantal jaar lachen we met het huidige systeem dat er nu bestaat (routers/kabels/adsl etc).
    Dat betrouwbaar en snel houden is ook gemakkelijk te realiseren, nu je google app engine of amazon aws/S3/… etc hebt. 99,9% betrouwbaarheid omdat je op het netwerk van de grote jongens draait en tegelijk ook enkel betaalt voor wat je gebruikt.
    Waarom nu nog en app local laten draaien als alles binnenkort toch online zit (de “verclouding” van de software). Zo houdt je ook alles gemakkelijk binnen bereik voor je. Als je nieuwe bedrijven krijgt die het gebruiken dien je enkel een login te geven. Ook voor jezelf hou je piraterij in de hand.

    • stijn1989 zegt:

      Omdat het nu maar één klant is en ik hem eigenlijk ga gebruiken als proefkonijn, draai ik het nog localhost. Maar ik dacht aan de volgende stap om een server te kopen en ergens in een rack te stoppen bij een datacenter (of VPS zal nog goedkoper zijn). En dan via HTTPS laten communiceren met de applicatie. Dat is dan al een kleinere stap in the cloud en dan als het dood serieus wordt en de ene na de andere klant heb die zoiets wilt, overstappen naar cloud systemen als Amazone E3 (Google vertrouw ik niet al teveel en ze hebben enkel Java apps en Python dacht ik).

Geef een reactie

