NMBS frustraties deel 2!

Ik heb in me blog al eens de NMBS enkele malen verweten en ik gooi hierbij nog een berichtje op de hoop. Ik moest voor 18 uur in Roeselare zijn om mijn vader te helpen in zijn winkel. Dus ik neem de trein van 15u37 in Leuven zodat ik rond 17u45 in Roeselare zou zijn. We vertrokken goed, niet teveel irritante volk (had mij ver van de kindjes gezeteld) rond mij. In Brussel-Noord begon het eerste probleem. De trein stopte halverwege het perron. We kregen de melding dat de trein nog niet volledig in het station stond (eerst in het Frans en dan in het brakkig Nederlands). Na enkele minuten start de trein terug en rijdt volledig binnen. Brussel-Centraal gaat moeiteloos maar het wordt enorm druk op de trein, ik moet zelfs mijn plek afstaan waar me zak staat (eikel). In Brussel-Zuid stond die lang stil. Ik klapte mijn laptop open (ik werkte een idee’ke uit en wilde muziek ipv gekwetter van kindjes en ouwe mensen).

*ping*pong* (dame spreekt) “de locomotief heeft problemen en we weten niet hoe lang het gaat duren, je kan naar Gent-Sint-Pieters via spoor 15 en Knokke-Blankeberge ook via spoor 15” *pong*

Rondom mij zag ik mensen spullen bijeen  rapen en naar buiten rennen als gekken. Ook de gast naast mij, dus ik snel snel de laptop dicht en mee hollen naar buiten. Ik wacht op de trein naar Knokke-Blankeberge. Hij komt aan, ik stap op samen met de rest van de wereld in diezelfde ingang! De trein met de kapotte locomotief had een halfuur vertraging en zou dus op hetzelfde moment vertrekken als de trein Knokke-Blankeberge. Natuurlijk wordt die kapotte trein (die herstelt was na een halfuur) eerst doorgelaten. Met andere woorden, ik was nog later in Brugge dan voorheen. Ik dacht dat die kapotte trein afgeschaft ging worden of langer moest stil staan. Niet dus!

We gaan vertrekken. Ik kon nog net op tijd zijn om in Brugge de aansluiting naar Kortrijk van 17u34 te nemen. Blijft die trein van Knokke-Blankeberge wel geen 5 minuten wachten in Brussel-Zuid!!! We komen 5-10 minuten te laat in Brugge. We komen bijna aan in Brugge rond 17u40.

*ping*pong* (opnieuw een dame) “De trein komt aan in Brugge en wordt gesplitst… De reizigers naar Kortrijk hun aansluiting wordt verzekert.”

Tijdens het binnen rijden van Brugge zie ik een trein vertrekken richting Kortrijk en dacht “of dat is een andere trein of dat is die van Kortrijk die ons daarnet verzekert werd”. Wij komen aan in Brugge en inderdaad de trein was al vertrokken. Verslagen ga ik naar het andere spoor om te wachten op de trein van 18u07. Ik zou dan om 18u45 aankomen in Roeselare, veels te laat natuurlijk om mijn pa te vervangen in zijn winkel. Tijdens het afstappen was er al één reiziger bezig tegen de dame “HOEZO DE TREIN IS AL VERTROKKEN EN JIJ ZEGT NET DAT DE AANSLUITING VERZEKERT IS”. Enkele meters verder was het pas echte animatie. Een koppel van rond de 40 jaar maakten zich serieus dik tegen de conducteur en de spoor verantwoordelijke (ik ken zijn officiële titel niet). Ik blijf eventjes luisteren hoe het afloopt maar ga al snel uit verveling naar het andere spoor. Ik plaats mij op de grond en zie hoe het koppel blijft ruzie zoeken. Ondertussen is SecuRail erbij gekomen en wordt de ruzie serieus. Dikke animatie verzekert. Nu weet ik wat die mannen van SecuRail doen. Jammer dat er geen gevecht was, het had niet veel gescheeld.

De lokale trein komt en die vertrekt (hoe kan het ook anders) ook met 5-10 minuten vertraging! Ondertussen telefoon van papa lief om te melden dat ik niet meer moet komen. Dus mijn ganse onderneming was voor niets nodig!

Ik ga naar de GB achter wat voedselvoorraad en daar zitten jongeren met hun WK-fluit te blazen. Nu weet ik waarom er zoveel haat-groepen zijn tegen die fluit. Voor mij aan de kassa een vreemdeling die natuurlijk het concept groenten-worden-gewogen niet door had. Hij doet alles rustig, het betalen gaat redelijk traag (meneer zoekt kleingeld) en op het einde pakt die alles traag in zijn zakje van 10 eurocent. Eindelijk buiten en naar huis!

Gefrustreerd!!! Ondertussen vraag ik mij af hoe het gaat mijn schat in Frankrijk.

3 Responses to NMBS frustraties deel 2!

  1. PieterC zegt:

    Hé stijn,

    Neem eens een kijkje op volgende link. Je hebt recht op een compensatie! :D

    http://www.b-rail.be/nat/N/practical/compensation/index.php

  2. Lien zegt:

    tha schat toch! Wat een verhaal, ge ebt dat mij nog niet verteld:p en onthoud es dat verzekerd met een DDDDD is :p

  3. avdg zegt:

    Ik pakte zowat elke dag de trein, en ver nooit problemen gehad. Althans, ik had het geluk dat ik nog wat alternatieve routes tegen de prijs dat ik een half uur vroeger op het station moest zijn (ik had echter het geluk dat ik niet vroeger moest opstaan en bleef mijn wekker op iets na 6 uur s’ ochtends steken, maar dat is een ander paar mouwen). Ik had daar bovendien het geluk dat ik nog een aantal alternatieve treinen had op die route en heb ze elk zowat minstens 1 keer moeten pakken op periode van een jaar tijd.

    De terugreis was vaak erger, met het geluk dat er niet echt een uur was tegen wanneer ik thuis moest zijn. Vaak mistte ik mijn aansluiting door dat mijn trein veel te traag ging of pakte ik weer mijn alternatieve route (jammer genoeg kwam de trein dan wel van Brussel en net zoals je files hebt op de ring heb je er ook op het spoor). Het nadeel aan die extra treinen was wel dat je verschillende treinen had met dezelfde bestemming kort achtereen, waardoor je wel verwarring had welke trein je moest pakken en dat heeft mij ook een paar keer de das omgedraaid. Ook al eens een paar keer meegemaakt dat een trein in panne stond en natuurlijk de onverwachte staking na het treinongeval in Buizingen.

    Een ander hekelpunt dat ik had was sinds het moment dat de conducteurs live informatie konden opzoeken over andere treinen. Blijkbaar vinden sommigen het nodig om een mededeling te doen van 5 min met alle mogelijke treinen die beschikbaar waren in het volgende station (tip aan de conducteurs: hou het aub bij vertragingen). Daarnaast ook vaak een trein met verkorte samenstelling gehad. Treinen die toch nog moesten wachten op andere treinen zonder daarvoor echt een reden te hebben. Treinen die afgeschaft waren op de laatste minuut. Mededelingen dat ik meteen wist dat ze foutief waren, iemand die terug kon omdat het station waar hij af moest afgesloten was door een gaslek (achteraf blijkbaar een lekkende trein), enz…

    En nu het grootste probleem van allemaal, het treinverkeer is in beheer van de nmbs group (volluit voor de correctie) en de grootste oplossing daartegenover is om je route minstens 2 keer te overlopen en alternatieve treinroutes en eventueel andere transportmogelijkheden. Doordat ik alternatieve routes had had ik minder te klagen dan moest ik er totaal geen hebben (en heb tenslotte het bijna nooit moeten doen). Ik sta er niet echt bij stil tot nu eigenlijk, maar alternatieve routes maken soms veel uit en heb ze naar mijn mening ook te weinig benut (misschien omdat ik er niet aan denk, maar ze gewoon pak).

    Beh… wat een preek :/, er zit toch wel wat woede in :p

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: