Slapen gaat niet, dus maar bloggen

Het is nu bijna half drie ’s nachts en ik kan niet slapen. Wat forums aflezen is dan een toffe bezigheid, vooral off-topic onzin lezen/posten. Eén van de vorige dagen kwam er een jongen af op sitemasters met een Ajax probleem. Hij kon geen response halen vanuit een externe host. Ajax kan moeilijk (of zelfs niet) met externe hosts communiceren (raar voor een HTTP mechanisme :p). Dus stelde ik voor om een soort van proxy te maken. De client communiceert met een pagina op dezelfde host en die pagina communiceert met de externe host. De response wordt mooi doorgesluisd naar de client en voila je hebt je response. Nu dacht ik, waarom niet verder gaan en meteen protocollen ondersteunen als SMTP, FTP, … in Ajax. “Maar Stijn ajax is HTTP, hoe ga je dat doen?” Kijk twee zinnen terug en daar staat het antwoord deels. Je maakt een HTTP request naar een soort van proxy. Stel dat je een mail via Ajax wilt versturen, dan kan je aangeven dat het om SMTP gaat en je geeft de vereiste dingen aan de proxy. Vervolgens maakt die proxy connectie met de server en protocol. Een beetje zoals het Adapter patroon.

Andere ideeën heb ik nog niet, daarvoor moet het examens zijn want dan komen ze allemaal.

Maar nu ben ik er vandoor want me muis begint rood te worden (batterij is bijna op).

Geef een reactie

