Check/generate checksums

Ik verveelde me deze morgen en ben dan maar begonnen aan een checksum programma. Je kan er checksums mee maken van je bestanden. Je kan ook de checksum van een bestand controleren. Het programma kan gemakkelijk bestanden van GB’s controleren of checksums van maken (het duurt gewoon lang -> zie progressbar die tevoorschijn komt).

Een checksum is een reeks van hexadecimale getallen (32 voor MD5 en 40 voor SHA-1). Het vertelt of het gedownloade bestand wel correct is. Stel ik publiceer mijn Checksum.jar en geef de checksum. Iemand anders geeft jou ook die Checksum.jar maar met een virus erin. Dan kan jij met de checksum van mij kijken of die Checksum.jar correct is. Je kan van ieder type bestand een checksum maken of controleren.

Voor de geïnteresseerden, de broncode zit in de jar pacakage.

Download: Checksum.jar (203 kB)
MD5 checksum: 09afcf61c88784b7ce4ffca260395682
SHA-1 checksum: d52b46e2c8da5d909093ed34dafd1d04e4ea1058

Versie 1.1 – ondersteuning om een bestand te slepen naar het “File: ” tekstvak zodat een bestand kiezen sneller gaat. Het menu is een beetje uitgebreid met informatie.

7 Responses to Check/generate checksums

  1. Ibrahim zegt:

    Dief, jij hebt mijn script gejat!!! Ik zocht je al 3 hele jaren, heb me baan bij Sun moeten opgeven, me vrouw heeft me verlaten, me kinderen jatten me geld, ben kaal geworden van de stress, maar eindelijk heb ik je!! Smerige oetlul!

  2. Koen zegt:

    Roflmao @ IbO :-D

  3. euh, gebeurt dat niet al automatisch met .zip en .rar?

  4. Martijn zegt:

    Tof programma! Ik heb het even bekeken en uitgeprobeerd. Zeer interessant, maar dan komt gelijk een vraag in me op; Hoe maak je nou zoiets?

    Ik heb zelf nog niet gewerkt met JAVA, al wil ik het waarschijnlijk in de toekomst wel is gaan proberen. Momenteel werk ik voornamelijk met Csharp.net. Zou ik daar een soortgelijk programma in kunnen maken?

    Hoe kom je eigenlijk aan die hash-code? Genereer je dat uit de bits van het programma of is dat de bestandsnaam ervan? Kortom hoe ziet je activiteiten-diagram eruit??

    Welke developers environment gebruik je? Eclipse?

    • stijn1989 zegt:

      De broncode zit in de .jar, dus je kan daar eens zien hoe het allemaal gebeurt. En de hashcode wordt gemaakt aan de hand van de inhoud van de file (de bytes). En de IDE is niet belangrijk maar als je het persé wil weten, het was netbeans.

  5. Martijn zegt:

    Is JAVA hetzelfde als JavaFX? Ik wil namelijk, althans proberen een mobiel fotoboek te maken met JavaFX via een RSS feed oid. Mijn idee is een fotoboek te maken voor mobiele telefoons. Is dat mogelijk? Lastig? Heb jij hier ervaring/ideeen voor?

Geef een reactie

