Butters: draft 3

Omdat draft 2 van Butters ietsje teveel voorstudie vereist en te groot is voor een persoonlijk (jullie mogen hem ook gebruiken hoor :)) framework, heb ik een derde draft gemaakt. De taal wordt PHP omdat mijn hosting geen Python ondersteund en ik geen server ga huren speciaal voor Python. Het framework wordt een Modulair MVC design. De belangrijkste componenten zijn:

  • Application: configuratie en dispachting proces
  • Page: controller aspect van MVC
  • Router: zoekt uit welke Module, Page en Action en URL parameters op.
  • View: beheert de layout en view scripts.
  • Model: het model aspect (Model_Database -> Model_Database_MySQL en Model_File)
  • Output: bepaalt de content-type en echo’d de view data.

Eenmaal het framework af, kan ik dit gaan toepassen voor mijn cursussysteem.

6 Responses to Butters: draft 3

  1. John zegt:

    http://www.free-webhosts.com/webhosting-01.php

    daar staan er toch een paar met python tussen.

    PS: ondersteunT :p

  2. Gunirus zegt:

    Ik heb nog wel een python host die je kan lenen als je braaf bent :d

  3. devkid zegt:

    Ik hoop dat het een leerrijke ervaring word eens een eigen framework in elkaar steken :) Want Page als controller naam en een package Model… Ja, toch maar eens nalezen wat MVC juist inhoud ;)

  4. stijn1989 zegt:

    Ik heb al een eerste code versie (bijna) klaar maar volgens mij zal het niet goed in elkaar zitten of toch niet volledig aan de regels voldoen.

    @Devkid: ik heb het boek Design Patterns gekocht, dit ga ik es lezen. Misschien zijn er nog sites/boek(en) die je aanraad of toch de moeite zijn om door te nemen.

    @John: thanks, ik zal de lijst eens bekijken.

  5. devkid zegt:

    Wel de boeken die ik zou aanraden gaat buiten het bereik van het MySQL gedeclareerde type.

    Maar aangezien je al Design Patterns hebt van Erich Gamma zou ik ook nog Patterns of Enterprise Application Architecture aanraden van Martin Fowler (je kan nadien een cataloog nalezen op zijn persoonlijke website). Sites kan ik je niet aanraden gewoon om het feit dat ik deze niet bookmark na het lezen onthoud ik de content (of de daarin – naar mijn dunken – besproken belangrijke punten) maar waar dat stond laat mij nagenoeg koud. En als ik deze opnieuw moet opzoeken doe ik dit op basis van onthouden hele zinnen of onderwerp. Wel even opletten wanneer je een onderwerp naleest op het internet je dit best wel even doet van meerdere betrouwbare bronnen op deze manier krijg je een zicht op de hele scope en kan je de foutieve informatie er uit filteren. En als je boeken koopt ook even opletten want sommige bespreken bepaalde onderwerpen zo vaag dat je twijfelt of ze zelf het concept wel verstaan.

    Als je eens een namiddag vrij hebt (en ik bij toeval ook) wil ik je dat wel eens haarfijn uitleggen (zoals mij dat haarfijn is uitgelegd door anderen). View en Controller begrijpt iedereen wel snel, het is echter wanneer we beginnen spreken over models dat de meeste de mist in gaan (zoals ik zelf ooit).

  6. devkid zegt:

    Misschien dat dit het voor jou verduidelijkt:

    Het is niet onlogisch dat de meeste de mist omarmen wanneer we beginnen te spreken over models. Er zijn honderden boeken geschreven over Wat is een model? Wat dan toch een kleine indicatie geeft van welk misverstand er heerst omtrent de Model. Als we kijken naar multi-tier architecturen of de three-tier architectuur zoals bij MVC dan is de Model de interface tussen de Data- en de Applicatie Tier. De model zorgt voor de zogenoemde business logic. We kunnen dit illustreren a.h.v. een voorbeeld bijv. Er rolt een nieuwe opdracht binnen voor de productie van een e-commerce systeem tijdens het overleg met de klant noteert en analyseert de Analyst de verschillende delen van het systeem zodat het opgeleverde systeem zal voldoen aan de momentele gehandhaafde werking binnen het bedrijf (zo geldt er dat voor elke order boven de 10.000,00 EUR er een goedkeuring moet volgen vooraleer deze mag worden doorgestuurd naar productie) Je kan je wel voorstellen wat er zou gebeuren moest een grappenmaker een order plaatsen van 1.000.000,00 EUR en deze rechtstreeks werd doorgestuurd naar productie zonder dat er enige screening aan vooraf ging..

Geef een reactie

